Egy másik univerzum létezésére találtak bizonyítékot?

| 2007. november 28., szerda 10:20

Egy új elmélet szerint a nemrég felfedezett, milliárd fényév átmérőjű, ismeretlen eredetű lyuk az univerzumunkon nem más, mint az első kézzelfogható bizonyíték egy másik univerzum létezésére.

Néhány hónapja a University of Minnesota amerikai egyetem kutatói a National Science Foundation rádióteleszkópjának felvételeit elemezve hatalmas, közel egymilliárd fényév átmérőjű lyukat fedeztek fel az univerzumon. A jelenség tőlünk nyolcmilliárd fényévre, az Eridanus csillagképben található. Nem fekete lyuk, ahonnan egy összeomlott csillag gravitációja a fényt sem engedi kitörni, hanem a szó hétköznapi értelmében vett lyuk: olyan terület, ahol semmilyen anyag nincs.

Nem is üres

A további kutatások kimutatták, hogy valójában nem teljesen üres a lyuk, csak lényegesen kevesebb galaxis található benne, mint az univerzum más, hasonló méretű területein. A számítások 20-45 százalékkal kevesebb anyagot mutattak ki a lyukban a normál űrhöz képest. Mindez azt jelenti, hogy a lyuk hideg foltként jelenik meg az univerzum térképén, mivel a kozmikus háttérsugárzás fotonjai a területen áthaladva a szokásosnál kevesebb anyaggal találkoznak, így kevesebb energiát nyernek.

Még ha nem is teljesen üres a lyuk, akkor sincs a tudománynak magyarázata a kialakulására: ilyen méretben a jelenlegi tudásunk szerint nem szabadna léteznie kozmikus lyukaknak. A következő legnagyobb hasonló lyuk mindössze 900 fényév méretű a Sloan Digital Sky Survey adatai alapján.

Tíz az ötszázadik hatványon

Laura Mersini-Houghton, a University of North Carolina egyetem professzora most új elmélettel állt elő: a lyuk valójában egy másik univerzum és a miénk kölcsönhatásaképpen jött létre, ezáltal az első kézzelfogható bizonyítéka a miénken kívüli univerzumok létezésének. A teória alapja a húrelmélet, ami szerint nem kevesebb mint 10 az ötszázadikon univerzum létezhet, mind más-más tulajdonságokkal, a tér tíz (az elmélet más verziói szerint 11 illetve 26) dimenziójában. A mi univerzumunk jellegzetessége az óriási méret, amit a vákuum és a gravitáció egymással ellentétes hatása indokol (az egyelőre csak elméletben létező más univerzumok a gravitáció hatása miatt jóval kisebbek a miénknél).

Mersini-Houghton szerint több kisebb univerzum létezik a miénk peremén, és ezek hoznak létre lyukakat a mi univerzumunkban. Bár a többes szám használata egyelőre nem indokolt, Mersini-Houghton megjósolta, hogy több hasonló méretű lyukat fognak még felfedezni - a legnagyobb eséllyel a mostanival átellenben, az univerzumunk térképének déli részén.

A csillagászok megosztottak a teóriával kapcsolatban: bizonyítékként az új univerzumok létezésére senki nem fogadja el (ehhez még további kutatások szükségesek), de vannak, akik magát az ötletet is üres spekulációnak tartják.