Megtalták a legforróbb fehér törpét

| 2008. 12. 29., 10:05 | Frissítve: 2008. december 29., hétfő 10:12

A Naphoz hasonló csillagokból létrejövő fehér törpék eddigi legforróbb képviselőjét találta meg egy nemzetközi kutatócsoport.

Német és amerikai kutatók a NASA FUSE (Far-Ultraviolet Spectroscopic Explorer) mesterséges holdjával a csillagról a távoli ultraibolya tartományban rögzített színképeket vizsgálta. A spektrumokban azonosították a kilencszeresen ionizált kálcium (Ca X) emissziós vonalait, ami korábban csillagfotoszféra esetében még soha nem fordult elő. Ennek megjelenéséhez a típusú fehér törpe légkörében a korábbi, 120 ezer fokról szóló elképzelésekkel ellentétben jóval nagyobb, a 200 ezer Celsius-fokot is meghaladó hőmérsékletnek kell uralkodnia - jelentette a hírek.csillagászat.hu.

A közepes, 1-8 naptömegnyi csillagok Föld méretű fehér törpeként fejezik be pályafutásukat, miután kifogy bennük a nukleáris reakciókhoz szükséges anyag. A fehér törpe állapotba történő átmenet közben nagyon forróvá válnak, felszíni hőmérsékletük sok esetben eléri a 100 ezer fokot. A csillagfejlődési elméletek ennél jóval magasabb hőmérsékleteket is előrejeleznek, ezek megfigyelése azonban nagyon nehéz, ugyanis ez az állapot rövid ideig tart.

A KPD 0005+5106 fehér törpe esetében már az 1985-ös felfedezése után földi teleszkópokkal készített színképek is jelezték, hogy nagyon forró lehet. Ráadásul a fehér törpéknek abba a ritka csoportjába tartozik, melyek légkörében a hélium a domináns elem. A spektrumok részletes analízise, kiegészítve a Hubble ultraibolya méréseivel, azt mutatták, hogy hőmérséklete 120 ezer fok körüli, ami osztályában a legmagasabbnak számított. A Sloan digitális égboltfelmérés során aztán fedeztek még fel olyan fehér törpéket, melyek felszíni hőmérséklete nem sokkal maradt el ettől az értéktől.

A FUSE műszerei azonban olyan ultraibolya tartományokat is képesek voltak detektálni, melyek a Hubble számára elérhetetlenek. 1999 és 2007 között gyakran észlelte a KPD 0005+5106 fehér törpét, mivel az a teleszkóp kalibrációs méréseinek egyik célpontja volt. A két kálciumvonalat ebben a kiváló minőségű adathalmazban sikerült a Klaus Werner vezette kutatcsoportnak azonosítania.

Az új felfedezés új kérdéseket is felvetett. A mérések alapján származtatott kálciumgyakoriság, ami a Nap esetében mértnek 1-10-szerese, illetve a héliumgazdag légkör ugyanis olyan felszíni kémiai összetételt eredményeznek, amit a csillagfejlődési modellek egyáltalán nem jeleznek.