Szuper-Neptunuszt találtak magyar csillagászok

| 2009. január 24., szombat 12:38

A HATNet hálózat felfedezte a projekt tizenegyedik, Naprendszeren kívüli bolygóját, ami az eddig talált legkisebb fedési exobolygó. Sugara 25, míg tömege 50 százalékkal haladja meg a Neptunuszét, írta meg a Hírek.csillagászat.hu.

A Bakos Gáspár (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) csoportja által működtetett HATNet távcsőhálózat az egyik legeredményesebb, fedési exobolygók után kutató projekt. A csoport legújabb felfedezése, melynek jelölése HAT-P-11b, többek között azért érdekes, mert a fedési exobolygók között eddig ez a legkisebb méretű, sugara a Földének 4,7-szerese, tömege pedig 25-szöröse. Ezen paramétereivel a Jupitertől jócskán elmarad, a Neptunusznál azonban nagyobb, így jogos a szuper-Neptunusz megjelölés.

Neptunuszhoz hasonló exobolygót már többet is találtak, de ezeket mind spektroszkópiai úton azonosították. A HAT-P-11b az első ilyen objektum, melyet a fedési módszerrel fedeztek fel. Ez rögtön lehetőséget biztosított a méretének megbecslésére, míg a tömegérték a későbbi spektroszkópiai észlelésekből származik.

A HAT-P-11b központi csillaga egy K4 színképtípusú, a Napnál 20-25 százalékkal kisebb és hidegebb törpe, távolsága a Földtől 120 fényév és a Hattyú csillagképben figyelhető meg. A bolygó a csillagot 4,88 nap alatt kerüli meg, azaz nagyon közel van hozzá, így hőmérséklete elérheti az 1100 fokot. Ez utóbbi miatt a forró Neptunusz megjelölés is megilleti, ráadásul ebben a csoportban szintén az első, melyet fedési úton azonosítottak.

Vannak arra utaló jelek, hogy a HAT-P-11 rendszerben még egy további bolygó is lehet, ennek megerősítéséhez és a bolygó paramétereinek meghatározásához azonban további radiálissebesség-mérések szükségesek. Egy másik csoport a Gliese 436 körül is detektált egy fedési szuper-Neptunuszt, ennek azonosítása azonban spektroszkópiai úton történt, a fedést csak ezután sikerült kimérni. A HAT-P-11 égi pozíciója a NASA rövidesen, 2009 tavaszán felbocsátani tervezett Kepler űrobszervatóriumának egyik célterületén található, így várhatóan a földi megfigyelésekből származtatott paramétereknél sokkal pontosabb adatok is hamarosan rendelkezésre állnak majd a HAT-P-11b(c)-ről.