Szénlégkörű fehér törpéket fedeztek fel

| 2007. november 28., szerda 16:30

Az újonnan felfedezett égitestek olyan fejlődési utat jártak be, ami eddig nem szerepelt a csillagok életét leíró modellek között. Lehetséges, hogy olyan csillagok végállapotait jelzik, melyek nem voltak elég nagy tömegűek szupernóvaként való szétrobbanáshoz, de nem is voltak túl messze a szükséges tömeghatártól - írja a hírek.csillagászat.hu portál.

A hélium égésével járó termonukleáris reakciók hamuja szén és oxigén. Azokból a csillagokból, melyek tömege nem elég ahhoz, hogy szupernóvává váljanak, a nukleáris üzemanyag elfogyta után fehér törpe keletkezik, ahol a Földdel összemérhető térfogatba naptömegnyi anyag zsúfolódik. A ma elfogadott modellek szerint a legtöbb fehér törpe magja szénből és oxigénből áll, ezt azonban elfedi előlünk a hidrogént és héliumot tartalmazó légkör.

Patrick Dufour, az arizonai Steward Obszervatórium kutatója és kanadai, illetve francia munkatársai azonban találtak olyan fehér törpéket, melyek légkörében nem mutatható ki sem a hidrogén, sem a hélium. Az objektumokat a Sloan keretében felfedezett körülbelül tízezer új fehér törpe között azonosították (ami egyébként megnégyszerezte az összesen ismert fehér törpék számát).

A kutatócsoport egyik tagja, James Liebert néhány tucat olyan fehér törpét talált a mintában, melyek színképük alapján főleg héliumból és szénből állónak tűnnek. Ezekről az objektumokról úgy gondolják, hogy a héliumhéjban működő konvekció (a csillag anyagának le-föl irányuló áramlása) hatására jut ki a szén a belső szén-oxigén magból.

A fehér törpék légkörét modellező számítógépes szimuláció futtatása során a kutatók a várakozásokkal ellentétben azt tapasztalták, hogy a forró csillagok esetében nem sikerül a modell eredményeit a Sloan adataival összhangba hozni, még akkor sem, ha a modellekben növelik a szén gyakoriságát. A kudarc hatására úgy döntöttek, megpróbálkoznak azzal, amivel addig még senki: a tisztán szenet tartalmazó légkör modellezésével - ami meglepő módon remekül működött is, segítségével jól visszaadhatók a megfigyelt színképi jellegzetességek.

A csillagászok fantáziarajza a a H1504+65 fehér törpe felszínéről

Dufour és kollégái a Sloan adatbázisban talált, és eddig ellenőrzött körülbelül 200 fehér törpe közül nyolc esetében mutatták ki, hogy az atmoszférát a szén dominálja. Ezen csillagok hőmérséklete 18000 és 23000 K közötti, ami egyelőre fejtörésre ad okot, mert ez túl magas a szén korábban említett felkeveredéses feldúsulásához. A jelenség magyarázatára valami más megközelítés szükséges.

A kutatók elképzelése szerint ezek a csillagok az 1986-ban felfedezett, jóval forróbb, H1504+65 katalógusjelű objektumhoz hasonló csillagokból alakultak ki, és a szénlégkörrel fedett objektumok a csillagfejlődés eddig ismeretlen útját járják be. Ez a csillag korábbi fejlődése során valamilyen módon megszabadult az összes hidrogénjétől, majdnem az egész héliumtartalmától, és gyakorlatilag csak a csupasz magja maradt, aminek felszínén nagyjából egyenlő arányban szén és oxigén figyelhető meg. A H1504+65-höz hasonló csillagok hűlésekor az elemek sűrűség szerint szeparálódnak, így szétválik a szén, az oxigén és a maradék hélium. 25000 K felett a hélium felemelkedik, és vékony héjat alkot a sokkal nagyobb tömegű szénburok felett. Ekkor a csillag héliumlégkörű fehér törpeként azonosítható. 18000 és 23000 K között azonban a szénhéjbeli konvekció felhigítja a vékony héliumhéjat és a szénnél nehezebb oxigén olyan mélységbe süllyed, ahonnan a konvekció már nem tudja felkeverni.

A 9 és 11 naptömeg közötti csillagok legvalószínűbb végállapota egy fehér törpe, melynek oxigén-magnézium-neon magját főleg szénből és oxigénből álló légkör veszi körül. Úgy tűnik, ezt most Dufour és kollégái modelljei is megerősítik. Az ennél nagyobb tömegű csillagok szupernóvaként robbannak fel, de a tömeghatár még rendkívül bizonytalan. Pontosításához a kutatók a 6,5 méteres MMT teleszkóppal (Mount Hopkins, Arizona) további észleléseket terveznek.

• Az út