Felfedezték az univerzum leggyorsabb csillagát

| 2007. 11. 30., 12:50 | Frissítve: 2007. november 30., péntek 12:58

Az eddig felfedezett legnagyobb sebességű csillagoknál több mint háromszor gyorsabb az RX J0822-4300, amit egy szupernóva robbanása hajt - jelentette a hírek.csillagászat.hu portál.

Az RX J0822-4300 katalógusjelű neutroncsillag 3700 évvel ezelőtt jött létre egy szupernóva-robbanáskor. A Chandra röntgenműhold 1999-ben és 2005-ben készült felvételein jól látszik, hogy a neutroncsillag a robbanás helyétől kifelé mozog, és a képek alapján, valamint a maradvány távolságának ismeretében az is megbecsülhető, hogy a sebessége több mint 5,5 millió km óránként (1600 km másodpercenként). Bár a robbanás óta csak 20 fényévnyi utat tett meg, ilyen tempóban haladva néhány millió év alatt el fogja hagyni a Tejútrendszert.

Az óriási sebesség ellenére a mozgás detektálása nem volt egyszerű. A Chandra kivételes képességeit bizonyítja, hogy az öt év alatti 0,8 ívmásodperces eltolódást egyértelműen ki lehetett mutatni (ekkora szög alatt látunk egy ötforintos pénzérmét 6 km-es távolságból).

A kis képen látható a neutroncsillag öt év alatti elmozdulása a Chandra adatai alapján

Nem ez az első alkalom, hogy nagyon gyors csillagokat észlelnek, a korábbi rekordot a körülbelül 1,6 millió km/h sebességgel a Tejútrendszerből kifelé mozgó hipersebességű csillagok tartották. A több mint háromszoros sebességkülönbség mellett ezúttal más a mozgási energia forrása is. A régi rekorderek a galaxis centrumában található nagytömegű fekete lyukkal való gravitációs kölcsönhatás következtében lökődtek ki, míg az RX J0822-4300 neutroncsillagot szupernóva-robbanás energiája lőtte ki. Az adatok alapján a robbanás aszimmetrikus volt: egyik irányba a neutroncsillag, a másik irányba pedig a robbanás egyéb törmeléke indult el.

Az RX J0822-4300 sebessége nehéz helyzet elé állítja a szupernóva-robbanási modelleket. A kutatók szerint ugyanis ez az óriási sebesség csak valamilyen szokatlanul nagy energiájú robbanással lenne magyarázható, ennek mechanizmusa azonban teljesen bizonytalan.

• A viskó