Totalbike

Teszt: Yamaha X-City 250

Analógiák, autósoknak, hogy értsék

2009. május 22., péntek 0:45

Az autónak városban csak egyetlen alternatívája van: a robogó. A tömegközlekedésnek menetrendje van, és csak szerencsés esetben visz háztól házig; a bicikli nem megy magától, lassú és kiszolgáltatott. Akik a rendes váltós motorokat használják, azok vagy profik – futár, postás és a többiek –, vagy fertőzöttek, nekik már drog, szárnyalás, szabadságérzet és hasonlók, netán másra is használják: túrázni, száguldozni, messzire menni. A robogó viszont csak közlekedési eszköz, kasztokkal, stílusokkal és a dilettánsokat kiszolgáló, univerzális technikával.

A lábat át kell emelni a középső gerincen, nem egy szimpla deszka a lábtartó
A lábat át kell emelni a középső gerincen, nem egy szimpla deszka a lábtartó

Talán pont emiatt nézik le páran. A robogó egyszerű jármű, és valóban csak arra való, hogy beindítsa és közlekedjen vele az ember. Vannak köztük igáslovak, mint az autók között a Suzuki Swift, ők az ötvenesek. Ha kiszedik belőlük a fojtást, viszonylag jó életkilátásokkal vehetnek részt a forgalomban. Másik végletnek ott vannak a géndoppingos, hat-nyolcszáz köbcentis óriások – ezeknek kábé annyi értelme van, mint X6-os BMW-vel bevásárolni járni a közértbe: jó érzés, kényelmes és fényűző, de túlzás.

A Yamaha X-City viszont ideális közlekedőgép, nagyjából annak felel meg a robogók között, amit az autósok fejében egy Passat vagy Mondeo testesít meg, nem túl sportos, viszont kényelmes, és nem eszik túl sokat. Talán ezért csinálták olyanra a Yamaha X-City műszerfalát is, mint egy autóét: szép visszajelzőkkel, fedélzeti számítógéppel, bár csendben megsúgnám, hogy a kék háttérvilágítás már túlhaladott, még a VW-nél is.

Az autókra kihegyezett antennáimnak tetszik, hogy elöl és hátul dupla lámpák vannak, de manapság az összes hasonló méretű robogó ilyen. Talán egyedül a Vespát leszámítva, de őt most ne keverjük bele ebbe a körbe, ő ugyanis a robogók 500-as Fiatja. A többieknek viszont nem adatott meg, hogy elsők és klasszikusok legyenek, így egyendivat szerint készülnek, és az X-City is ilyen. A Yamaha nagy, elöl 16-os, hátul 15-ös kerekei az itthoni útminőség mellett előnyösek. Persze ettől még nem lesz endurós rugóútja, és a motorral együtt lengő hátsó futóműnek néha feladja a leckét néhány gigantikus budapesti hupli, de közel sem annyira, mint a kis kerekűeknek.

A szélvédelem maximális
A szélvédelem maximális

A nagy kerekű gép még a 250-es robogók között is a nehezebbek közé tartozik, 165 kilós, tehát nem negyvenkilós csajoknak való. Viszont alacsony a súlypontja, kezes, és könnyű felhúzni a középállványra is. Úgy tűnik, mintha a Majestynél, a Burgmannél és a többi óriásrobogónál keskenyebb lenne, de nem: centire olyan széles (78 cm), mint azok. Ez cirka tíz centivel több, mint egy ötvenes robogó, még gond nélkül el lehet férni vele két kocsisor között. Az X-City kényelmes, lépcsőzetes ülést kapott, ez jó széles, kellemes anyagú és puha, a hátsó részén is.

A nagy kerék varázsa: szép és rossz úton is jól irányítható marad vele az X-City
A nagy kerék varázsa: szép és rossz úton is jól irányítható marad vele az X-City

A komfortos ficsúrrobogókhoz illik komoly szélvédőt is adni, így hát az X-Citynek is van. Ahogy a tesztmotoron állt, lényegében minden menetszelet megfogott, ami a nagy melegben már kicsit túlzásnak is tűnt – szívem szerint átszereltem volna alacsonyabbra, hogy picit hűtsön a menetszél. Persze akkor meg biztos jött volna egy komolyabb eső, ahhoz meg ez a plexiállás a jobb. Ami az egyéb csecsebecséket illeti, van táskaakasztó és – az autós zsargonnál maradva – kesztyűtartó is. Az ülés alatti rekesz elég alacsony, és biztos létezik olyan sisaktípus, ami befér ide, de a legtöbb valószínűleg nem. És talán ez az X-City legnagyobb hibája, illetve az zavart még, hogy kicsit kotyogott a gázmarkolat.

Hahó, robogósok!

Az első Robogófesztivál május 23-24-én, mindkét nap 10 és 18 óra várja a látogatókat Budapesten, a Városligeti Műjégpályán.

Az eseményről, a programokról, a nevezési lehetőségekről és minden egyéb részletről bővebben tájékozódni a www.robogofesztival.hu oldalon lehet.

Miért tűnik a jó hosszúságú nadrág bokalengetősnek egy robogón?
Miért tűnik a jó hosszúságú nadrág bokalengetősnek egy robogón?

Viszont hibátlanul megy a befecskendezős, 21 lóerős négyütemű. Álló helyzetben tövig húzva a gázt az első fél másodpercben finoman elindul, de utána irtózatosan meglódul, ahogy azt egy 250-estől várnánk. Ezt a gondolatnyi késlekedést hamar meg lehet szokni, ahogy az autósok alázását is: az X-City látványosan jobban gyorsul, mint a városi autómassza. Némi önfegyelem kell is, hogy ne folyton nyélgázon közlekedjen vele az ember, ahogy azt a kis ötveneseknél szokás.

Különösen látványos, amikor felbootol, ég minden visszajelző és a kék háttérvilágítás is
Különösen látványos, amikor felbootol, ég minden visszajelző és a kék háttérvilágítás is

Erre már csak azért is érdemes odafigyelni, mert a gép a százat észrevétlenül éri el, de autópályán a saját órája szerint akár 140-et is megy, igaz, itt már érezni a hatalmas szélvédő keltette vibrációkat és hogy nem olyan stabil, mint egy normál motorkerékpár. Arra viszont tökéletes, hogy rövid távon az autópályákon közlekedjen, ha véletlenül arra van dolgunk. És ez az, amiért az ember nem egy pár éves használt kisautót vesz másodiknak, hanem egy hasonló robogót. Nagyjából annyiba is kerül, kábé 1,4 millió forintba.

Nyilván van olyan doboz, ami pont passzol a csomagtartóra
Nyilván van olyan doboz, ami pont passzol a csomagtartóra

Ez ugyan nem kevés, de az X-City kifejezetten nívós darab, mindene finoman működik, a motorja nem vibrál, a tompítottja jó, a dudájának olyan a hangja, hogy komolyan vegyék, a fékje pedig remekül fog. A kidolgozottsága kiváló, a csomagtartó-kapaszkodó komplexum is gyönyörű, ahogy a műanyag burkolat és a fényezés is szép. Olyan robogó, amilyeneket gizda metroszexuális fiúmodellekkel szoktak köríteni a prospektusokban, amint épp frigid szőke manökenek fejét csavarják el. De ez ne tévesszen meg senkit, mert megveszekedetten jó.

Jó a Vespától kölcsönzött ötlet
Jó a Vespától kölcsönzött ötlet

Műszaki adatok
Motor: egyhengeres, vízhűtéses, négyütemű, négyszelepes

Lökettérfogat: 249,8 cm3

Furat x löket: 69 x 66,8 mm

Kompresszióviszony: 10:1

Max. teljesítmény: 21,2 LE 7500 1/min-nél

Max. nyomaték: 21 Nm 5800 1/min-nél

Keverékképzés: elektronikus üzemanyag-befecskendező

Váltó: fokozatmentes automata (CVT), röpsúlyos kuplung

Futómű: elöl teleszkópvilla, rugóút: 100 mm; hátul motorral egybeépített lengőkar, rugóút: 105 mm

Első fék: 270 mm-es tárcsa

Hátsó fékek: 240 mm-es tárcsa

Gumik: elöl 120/70-16, hátul 140/70-15

Tengelytáv: 1470 mm

Ülésmagasság: 790 mm

Száraz tömeg: 165 kg

Üzemanyagtank térfogata: 10,5 liter


Hitelkalkulátor

További információért kérjük keresse fel az Erste Bank bármely fiókját, vagy hívja az Erste Vonal 06 40 555 444-es számát.

Kalk.típus:
Bruttó vételár: forint
Saját rész: forint
Futamidő:

 

hirdetés