Csak Rózsa János privatizálná a stúdiókat

| 2009. 01. 28., 19:17 | Frissítve: 2009. január 28., szerda 23:57

Ezúttal Rózsa János is jelen volt a három érintett stúdió vezetői közül a Producerek Szövetségének Nyilvános Közgyűlésén, és elmondta az ellenvetéseit, de ezt későn tette, és ezzel gyakorlatilag egyedül maradt - összegezte az Indexnek Szomjas György, a Magyar Filmművészek Szövetsége főtitkára a szemlén tartott produceri vitát az Objektív, a Hunnia és a Budapest stúdiók privatizálásának visszavonásáról. (Kommentelni itt.)

h i r d e t é s

Már csak Rózsa tartja képteleségnek, hogy megszűnjenek a stúdiók, és a megbeszélésen már csak ő akarta, hogy mindez a jelenlegi vezetők kezében maradjon, összegezte Szomjas a szerdai eszmecserét.

Néhány jelenlévő arra az ellentmondásra hívta fel a megbeszélés után a figyelmünket, hogy Rózsa János a pasaréti filmgyár "elkótyavetyélését" hozta fel ellenpéldának: mi történik, ha végelszámolással megszüntetik a nagy múltú állami stúdiókat. Épp azt a filmgyárat, amit Sándor Pál - a Hunnia Stúdió jelenlegi vezetője, Rózsa "haszontársa" - annak idején privatizált, majd jelentős anyagi haszonért eladott. A pasaréti filmgyár a háború előtti és utáni filmgyártás egyik legfontosabb helyszíne volt, itt készült az első hangosfilm és később több száz tévéfilm.

A producerek emellett leginkább a pályázat kiírásnak a módját sérelmezték, hogy a három stúdió vezetőjét és társaikat ilyen átlátszó módon akarták előnyben részesíteni a privatizálásra kiírt pályázatnál. Például az Oscar-díjért is tíz pont jár a pályázatban, amiért az Objektívet is jegyző Szabó Istvánnak - mármint ha Rófusz Ferencet nem érdekli ez a privatizáció - más módon például további Kossuth díjjal, életjáradékkal, vagy egyéb ismert módon kellene elismerni életművét, nem pedig egy privatizációnak álcázott ajándékozással, érveltek. Grunwalsky - közvetett - felelőssége pedig oly módon érhető tetten, hogy ha minderről a kiíráskor tudott és ahogy mondta "a teljes szakma" jóváhagyásával történt, akkor mondjon le, hangsúlyozták a sajtóesemény után is többen.

Érdekes további kérdést vetett fel az is, hogy a pályázati kiírást megelőző filmes kerekasztal támogatta a kiírást, majd a botrány kitörése és a pályázati kiírás visszavonása utáni filmes kerekasztal egyhangúan ugyanezen állami stúdiók végelszámolással való megszüntetése mellett döntött.

"Ezzel októberben még sokan egyetértettek a kollegák közül - tértünk vissza Szomjas Györgyhöz -, de a múlt héten tartott kerekasztal megbeszélésen, amin sem Sándor Pál (Hunnia), sem Rózsa (Objektív) nem jelent meg, már azt szavaztuk meg, hogy ne maradjanak állami tulajdonban a stúdiók, de jogilag végelszámolással szűnjenek meg, a nevet vigye tovább a menedzsment, ha kívánja. Ezt a javaslatunkat beszéltük most át a sajtó képviselői előtt normális, baráti légkörben, a döntés pedig a vagyonkezelő hivatalnál van. Nyitott kérdés maradt még: hogy mikor jutnak át a filmek jogai az archívumhoz, amire megint újabb határidőt jelentettek be."

h i r d e t é s